top of page
Foto van schrijverJohnny Nijenhuis

7 tips voor het kopen van je eerste elektrische vrachtwagen

Jij gaat je eerste waterstof- of batterij-elektrische vrachtwagen kopen, of je bent je aan het oriënteren daarop. Maar waar moet je dan op letten?


ElektrischeVrachtwagen.nl geeft je 7 tips bij het kopen van je eerste elektrische vrachtwagen:


1) Start met de meest eenvoudige inzet.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?


Het verduurzamen van je wagenpark is het meest eenvoudig te realiseren door kleine stapjes te nemen. Voordat je denkt aan het elektrificeren van een 50tons 5 assser, is het misschien zinvoller om te starten met een 4x2 bakwagen of trekker die 'een rondje om de kerk maakt'.

Deze vrachtwagens zijn goed in te vullen met het aanbod dat de OEM's bieden.


Onverwachte omstandigheden zijn makkelijker op te vangen. Ook bij de meest eenvoudig in te vullen vrachtwagen, is het leereffect nog erg groot!




2) Zoek uit wat je huidige dieselvrachtwagen verbruikt.

De actieradius is vaak de grootste uitdaging bij batterij-elektrische trucks. Maar ook voor waterstofvrachtwagens is verbruik relevant. In de vrachtwagen-wereld wordt het verbruik eigenlijk altijd uitgedrukt in kilometers per liter, of liters per 100km.


Maar voor vrachtwagens met een elektrische aandrijflijn is dit wat minder relevant. Misschien heb jij wel een PTO op je vrachtwagen, die verbruikt ook diesel en dus ook elektriciteit. Kijk daarom naar het aantal liters diesel per truck, per dag.


Met het aantal liters kan een specialist het elektrisch verbruik per dag berekenen. Een batterij-elektrische vrachtwagen gaat aan het einde van de dag weer aan de lader. Dus de volgende dag is de 'tank' weer vol. En als je nu slim bent, dan zoek je dat alvast uit voor al je vrachtwagens. Dan kun je in de toekomst snel schakelen.


3) Vraag je chauffeurs wie er zin heeft te rijden in een elektrische vrachtwagen.

Het rijden op een vrachtwagen met een elektromotor is anders dan het rijden in een 13 liter zescilinder.


De ervaring leert dat een chauffeur een elektrische vrachtwagen kan maken of breken. Een chauffeur die niet 'wil' heeft zijn batterij halverwege de ochtend 'leeg'. Terwijl een gemotiveerde chauffeur de dag makkelijk vol maakt.


Ga daarom in gesprek met je chauffeurs. Ga opzoek naar de 'early adaptors', de mannen en vrouwen die het tof vinden om het avontuur aan te gaan.


Mannen en vrouwen die de potentie van deze nieuwe techniek zien. Mannen en vrouwen die geloven wat jij gelooft.


Hoe vind je die mannen en vrouwen? Vraag een markt-expert om een presentatie te geven over zero-emission trucks op de vrije dag van de chauffeurs, en maak de deelname vrijwillig. De mannen en vrouwen die komen opdagen, dát zijn je 'early adaptors'.




4) Subsidie komt naar je toe, als je te vroeg begint.

De eerste vraag nadat de offerte voor de elektrische truck op de mat is gevallen, is: "kunnen we ook subsidie krijgen?" Ja, dat kan zeker. Maar dan moet je er wel op tijd bij zijn.


Subsidies als aanZET worden vaak binnen één dag helemaal leeg gemaakt. Daarom is het verstandig al ruim voor zo'n aanvraag te gaan starten met het voorbereiden op een elektrische vrachtwagen.


Wat kost nou een elektrische vrachtwagen in het gebruik? Wat is de beste keuze voor mij: waterstof of batterij-elektrisch?

Hoeveel actieradius heeft een elektrisch aangedreven vrachtwagen?


Deze vragen al ruim voor het aanvragen van de subsidie goed te beantwoorden.

De ervaring leert dat er meer kansen zijn op een subsidie, maar om daarvoor in aanmerking te komen, moet je wel op tijd starten met voorbereiden. Dan zul je zien dat de subsidies "als vanzelf naar je toe komen."


5) Durf vooruit te kijken.

Durf jij vooruit te kijken? Durf jij te stellen dat de helft van de vrachtwagens die jij in 2030 koopt een elektrische aandrijflijn heeft? Dan zie je vanzelf welke uitdagingen je nú al kunt aanpakken.


Hoe ga jij je vrachtwagens elektrisch laden?

Hoe groot is mijn netaansluiting?

Is die groot genoeg?

Hoe snel kan ik een zwaardere aansluiting krijgen?

Waar moet ik die laders plaatsen?

Kan ik ze aansluiten op mijn zonnepanelen?

Komt er een waterstoftankstation bij mij in de buurt?

Wanneer is die er?

Kan ik zelf waterstof maken? A


Allemaal vragen die relevant zijn voor jouw situatie. Durf jij nu al vooruit te kijken? Dan heb je nu de kans om te leren over zero-emission trucks, zodat je in de toekomst sneller kunt schakelen en je concurrentiepositie kunt versterken.


6) Vraag je buurman naar zijn plannen.

Dus jij denkt 20 batterij-elektrische vrachtwagens te rijden in 2028? Je hebt de verzwaring van je eigen netaansluiting ook al aangevraagd. Top! Goed gedaan.


Maar weet jij ook wat de plannen zijn van de buurman? Wil hij ook een zwaardere netaansluiting? Hoe zit dat met de rest van het bedrijventerrein? Moet de aansluiting van het bedrijventerrein dan misschien ook niet verzwaard worden? Oh! Kost dat ook jaren om te realiseren?


Op dit moment worden netverzwaring op volgorde van aanvraag uitgevoerd. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.


Maar dan nog kan het makkelijk 5 jaar duren voordat er een nieuwe, zwaardere transformator is geplaatst.


Wordt het niet eens tijd om je buurman te vragen naar zijn plannen voor elektrificatie?




7) Laat je informeren.


Begin nu met het leren over waterstof- en batterij-elektrische trucks. Het rijden met een elektrische vrachtwagen zal veel impact hebben op je organisatie.


Het kostenplaatje van een elektrische truck ziet er compleet anders uit dan die van een diesel. De aanschafprijs is veel hoger, maar onderhoud, energie en belastingen per kilometer zijn veel minder. In de aankomende jaren (tussen 2023 en 2027) krijgt de batterij elektrische truck een betere TCO dan een dieseltruck.


Begin dus nu met leren over kilowatts, kilowatturen, megawatts, efficiency, regeneratie, degradatie, gelijkstroom, wisselstroom, snelladen en elektrische PTO'sDit zijn allemaal termen die ontzettend relevant zijn bij elektrische vrachtwagens.


Laat je nu alvast informeren, zodat je team klaar is voor de transitie zodra die voor jouw bedrijf daadwerkelijk van start gaat.


Wie kan je helpen?

Natuurlijk kun je op ElektrischeVrachtwagen.nl al veel informatie vinden.


Maar je zou ook aan de bel kunnen trekken bij de dealer van je vrachtwagens. Zij kennen hun producten vaak het beste en zijn wellicht in staat om je ook verder te helpen.

Ik wil je ook wijzen op merk-onafhankelijke experts zero-emission trucks. Zij kunnen je helpen bij het maken van de overstap naar elektrische vrachtwagens. Natuurlijk kunnen dealers dat ook. Maar deze experts hebben meer diepgaande kennis en worden niet beperkt door de kennis die de importeur voorziet.


Een voorbeeld van één van deze experts is Johnny Nijenhuis van Nijenhuis Truck Solutions. Hij gaf al vaak masterclasses zero-emission trucks op beurzen, bij netwerkbijeenkomsten en bij bedrijven. Een mooie start op weg naar een elektrische (vracht)wagenpark.

26 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page