top of page
Foto van schrijverJohnny Nijenhuis

Wat is de actieradius van een elektrische vrachtwagen?

Wat is de actieradius van een elektrische vrachtwagen?

Het korte antwoord


De actieradius van een elektrische vrachtwagen is afhankelijk van twee belangrijke zaken:


  • Elektrisch verbruik per kilometer

  • Totale accucapaciteit


Grofweg kunnen we stellen dat een elektrische vrachtwagen een actieradius heeft tussen de 220 en 400km. (2022) Daarmee kunnen we al veel vrachtwagens in Nederland elektrificeren. Een vrachtwagen die jaarlijks 80.000km aflegt en dat doet in 265 dagen, rijdt gemiddeld iets meer dan 300km per dag. Prima haalbaar voor een elektrische vrachtwagen.




Elektrisch verbruik elektrische vrachtwagen


Het verbruik van een elektrische vrachtwagen ligt tussen de 0,9kWh en 1,7kWh per kilometer. Waarbij het elektrisch verbruik gelijk tred houdt met het dieselverbruik. Met andere woorden, 0,9kWh hoort bij een 4x2 bakwagen in de stadsdistributie, terwijl 1,7kWh eerder in de buurt komt van zware inzetten zoals een rijdende melkontvangst (RMO). Maar voor een gemiddelde langere afstandstruck is een verbruik van 1,2kWh haalbaar.





Tesla Semi


Tesla voorspelt voor haar Tesla Semi een verbruik van minder dan 1,25kWh per kilometer. Dat is -zoals we hierboven kunnen lezen- op zich niet schokkend laag. Ware het niet dat een Tesla Semi vrachtwagen een 6x4 is met vier onafhankelijke motoren. Dan is het wél heel knap. Want elke extra as verhoogt het verbruik, en als deze ook nog eens is aangedreven komt daar nóg een schepje bovenop. Hoe kan Tesla dan zo’n enorm zuinige vrachtwagen beloven? Het antwoord ligt in de lage aerodynamisch weerstand.



Aerodynamische weerstand


Aerodynamische weerstand heeft een grote invloed op het verbruik van een truck. Een vrachtwagen gebruikt 40% van haar energie om de luchtweerstand de baas te worden. Met de komst van aerodynamisch betere cabines, zoals die van DAF, neemt het diesel, maar ook het elektrisch verbruik behoorlijk af. Ook de introductie van camera spiegels heeft een positief effect op het verbruik.


De International Council on Clean Transportation (ICCT) toonde afgelopen jaar al aan dat een aerodynamische cabine een groot verschil kan maken. Zo bleken MAN en DAF te beschikken over de meest zuinige motoren, maar was Scania uiteindelijk de meest zuinige vrachtwagen. Het verschil? De nieuwe, zeer aerodynamische cabine van de Zweden.



Windvangers


Chauffeurs zullen het liever niet willen horen. Maar luchthoorns, lichtbakken en zonnekleppen zijn echte windvangers. Je betaald dus niet alleen voor de aanschaf van dit soort accessoires, maar aan de pomp reken je voor de tweede keer af.


Wouter Remmerie van de firma Airshaper maakte hier een hele duidelijke video over. Die wil ik jullie zeker niet onthouden.




Regenereren


Een van de grote voordelen van een elektrische vrachtwagen is het de mogelijkheid tot regenereren. Dat betekent dat wanneer we remmen, we de elektromotor gebruiken als weerstand. Die elektromotor gaat dan werken als een dynamo en wekt dus elektriciteit op. Wellicht neem ik je in een ander blog nog een keertje mee in hoeveel energie dat nou oplevert, dat regenereren. Voor nu is het voldoende om mee te geven dat het effect van regenereren als is meegenomen in de hierboven genoemde verbruiken.


Batterijcapaciteit elektrische vrachtwagen


Om de totale actieradius te berekenen is ook de totale accucapaciteit van belang. De accucapaciteiten lopen elk jaar verder op. Begon DAF ooit met 175kWh en een actieradius van 100 kilometer, binnen twee jaar verdubbelde de actieradius naar 200kilometer. Hoe? Door de accucapaciteit te verdubbelen naar 350kWh. Afgelopen jaar nam Mercedes de eActros in productie. Deze truck heeft een accucapaciteit van maximaal 420kWh. Maar Mercedes zal niet lang op de ‘hot-seat’ zitten als het gaat om het grootste accupakket. Volvo verwacht in september 2022 trucks in Nederland te gaan uitleveren met een maximaal accucapaciteit van 540kWh. Je begrijpt, de wedloop naar “de truck met de grootste” is voorlopig nog niet voorbij. Met de aankondiging van de Tesla Semi met een maximale actieradius van 800kilometer is het niet ondenkbaar dat we al in 2022, in Amerika, de eerste trucks de weg op zien gaan met 1.000(!)kWh. Al is gezien de tekorten aan batterijen en de gemiddelde inzet van een vrachtwagen waarschijnlijker dat Tesla eerst met een 625kWh accupakket zal komen.

Kijken we dichter bij huis, dan kunnen we toch al vrachtwagens met van deze extreem grote accupakketten op de weg vinden. In 2021 leverde de Futuricum twee trucks met een totale accucapaciteit van 900kWh per vrachtwagen. Op dit moment zijn deze accu’s nog erg zwaar (bijna 7 ton) en nemen ze veel ruimte in beslag. Daardoor is het inzetten van een 6x2 noodzakelijk en moeten de accu’s achter de cabine worden geplaatst.





Accu’s ontwikkelen zich razend snel, zowel in prijs, gewicht als volume. Het zal dus niet lang meer duren voordat we dergelijke accupakket ook ‘gewoon’ op 4x2 trekkers zullen zien.



Bruto – netto accucapaciteit


Batterijen vinden het niet heel erg leuk om helemaal leeg gereden te worden. Daarvan gaan ze sneller kapot. Dus hebben truckbouwers de trucks begrenst. Hoe hoog die begrenzing ligt, is per fabrikant verschillend en kan allerlei achterliggende redenen hebben. In de praktijk zal een truckfabrikant op dit moment de accu voor maximaal 80% willen leeg rijden. Depth of Discharge (DoD) zoals we dat in vakjargon noemen. Van die 900kWh blijft er dus in de praktijk 720 over om mee te rijden. Verbruikt zo’n 6x2 trekker dan gemiddeld 1,6kWh per kilometer, dan is de actieradius 450kilometer op één batterijlading.


Samengevat


Wat is het antwoord op de vraag: Wat is de actieradius van een elektrische vrachtwagen? Kunnen we als volgt berekenen.

Netto accucapaciteit / Verbruik per kilometer in kWh = Totale actieradius.

In de praktijk hebben elektrische vrachtwagens een actieradius van 200 tot 400km. Maar in de aankomende jaren zal dat snel oplopen. Maar laat je niet op het verkeerde been zetten. Een vrachtwagen met een jaarlijkse kilometrage van 100.000km verdeeld over 265 werkdagen rijdt gemiddeld nog geen 380 kilometer per dag.

Je kunt dus sneller met een elektrische vrachtwagen uit de voeten dan je zou denken!

196 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page